Edward Berger 2022-es háborús történelmi drámája, a Nyugaton a helyzet változatlan (Im Westen nichts Neues) összesen 9 Oscar-jelölést kapott 2023-ban, melyből 4-et díjra is tudott váltani, mégpedig a legjobb nemzetközi díj, a legjobb látványterv, a legjobb eredeti filmzene és legjobb az oparatőr kategóriákban.
A kép forrása: deutscher-filmpreis.de
Látva a 95. Oscar-gálát, végre elmondhattuk: olyan filmet jutalmaztak, mely kimagaslóan színvonalú szinte minden téren, és megérdemelten kapja meg azokat a bizonyos arany szobrocskákat. A script és a rendezés ugyanis átélhetően valósítja meg Erich Maria Remarque 1929-es világhírű regényét. A nagysikerű műnek egyébként eddig három filmes feldolgozása született: 1930-ban, aztán 1979-ben és végül 2022-ben. Az 1979-es változat Emmy-, és Golden-globe díjakat, az utolsó pedig már említetten Oscar-elismeréseket is kapott.
A 2022-es film legnagyobb erőssége a sokkoló látványvilág, melyben a különböző fiatal karakterek - egy adott baráti kör tagjai: Paul, Albert, Tjaden, Franz - megélik a háború borzalmait, szinte gyermekként, alig 18 esztendősen. A néző szinte maga is ott van velük az észak-franciaországi lövészárkokban, a sárban, a halottak között, a bombatölcsérek mélyén, vagy éppen a gyilkos rohamokban. A film alapjául szolgáló regényt megíró Remarque maga is szolgált 1917-ben a nyugati fronton (megsérüléséig), így személyes élmények alapján írta meg művét.
Nekem nagyon tetszett a filmben, hogy bemutatják Matthias Erzberger német miniszter tárgyalásait a franciákkal. A német politikust (akit egyébként a valóságban 3 évvel később megölnek a nacioanlisták a fegyverszünet aláírásáért) Daniel Brühl alakítja (mégpedig nagyon jól). A francia tárgyalófelek, tábornokok pökhendi lekezelő stílusa a német küldöttséggel szemben egyértelműen látszódik a filmben.
A kép forrása: www.film-netz.com
A német Friedrichs tábornok alakja viszont számomra abszurd, hiszen értelmetlen rohamra küldi embereit a háború legutolsó pillanataiban is. Valószínűleg egy kitalált figura, viszont a karakter megformálója Devid Striesow átütő teljesítményt nyújt. A főszereplőt Felix Kammerert is elismerés illeti Paul Bäumer megformálásáért. Picit túlzásnak érzem, hogy a forgatókönyv és rendezés szó szerint a legutolsó pillanatra időzíti halálát, amikor már valóban véget érnek a harcok. De ennek dacára, ezt az apró kritikát leszámítva a film végig sokkolóan realisztikus és elgondolkodtató, tényleg mellbevágó látvány-világgal.
Értékelésem természetesen 5 csillag, hiszen az utóbbi évek legjobb háborús filmje (és az összes eddig elkészült háborús produkció között is élmezőnyben van).
***